Mindannyian közlekedünk, azonban ezt különböző eszközökkel tesszük. Pécsen belül választhatjuk a buszos tömegközlekedést, melyet diákigazolvánnyal 3300 Ft-ért, jeggyel pedig 280/360 Ft-ért vehetünk igénybe. A legtöbb egyetemista busszal jár, hiszen viszonylag gyorsan el lehet jutni a város különböző pontjaiba, és azért is, mert kevesen rendelkeznek autóval, amivel ugye parkolni is kell, így a benzinköltség mellé pluszban hozzájön a parkolási díj is.
Azonban mivel a belvárosban lakom, körülbelül 10-15 perc sétára az egyetemtől, kicsit ciki lenne busszal járni, viszont sokszor késében vagyok a suliból, ezért jött az ötlet, hogy biciklizni fogok.
Eddig csak otthon, egy kisvárosban kerékpároztam, így kissé féltem Pécstől, mivel alapvetően nem egy biciklibarát város. Nem csak a dimbes-dombos utcák tartottak vissza, amik egy jobb állóképességű egyetemista tüdejét is megviselik, hanem mert nagyon kevés kerékpárút van, az úton pedig vagy tilos, vagy nem merek közlekedni a sok autó miatt, a járdák pedig általában gyalogosoktól tömöttek. Azonban nem adtam fel, utánanéztem, hogy pontosan hogyan lehet és kell kerékpárral közlekedni – ezeket szeretném megosztani Veletek.
A KRESZ 54. §-a vonatkozik a kerékpárokra és segédmotoros kerékpárokra, ezzel azonban nem szeretnék untatni senkit, a törvény megtalálható itt: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
Ami az utóbbi időben a szabályokkal kapcsolatban foglalkoztat, az a gyalogos-átkelőhelyen (a.k.a. zebra) történő átkelés biciklivel. Pár hete ugyanis szinte napi rendszerességgel láttam azt, hogy a rendőrök megállították azokat, akik átkerekeztek a zebrán. Azt nem tudom, hogy büntettek is vagy csak figyelmeztettek, mindenesetre utánanéztem a dolgoknak, jobb félni, mint megijedni alapon. Először a KRESZ-t tanulmányoztam, abban azonban nem találtam olyan leírást, ami arra kötelezne, hogy a zebrán a biciklit tolva kell áthaladnom, ezért megkérdeztem pár rendőr ismerősömet, akik azt mondták, hogy a kerékpár tekerve járműnek számít, és járművel nem szabad átmenni a zebrán, csak az erre alkalmas átkelőhelyeken, ami így néz ki:
Erre az volt az első reakcióm, hogy ennyiből az autósok is szálljanak ki, és tolják át a kocsit a zebrán…
Ez egy eléggé ellentmondásos dolog, hiszen olyan valamiért bírságolhatnak 5000 – 50000 Ft-ra, ami nincs rögzítve a KRESZ-ben. Így sajnos én sem tudok semmi okosat mondani, mindenkinek a saját lelkiismeretére (és pénztárcájára) bízom, hogy leszáll-e az átkelőhely előtt vagy sem.
Ha új helyekre szeretnék eljutni kerékpárral gyakran használom az utvonalterv.hu –t, mivel itt be lehet állítani, hogy biciklivel szeretnék menni, és így a program kihozza a legoptimálisabb útvonalat – több-kevesebb sikerrel ;)
Most pedig nézzük a kerékpár kötelező felszereltségét (ezek hiányáért is szeretnek büntetni!)
- Fehér vagy borostyánsárga színű első lámpa
- Vörös színű hátsó lámpa
- Vörös színű hátsó prizma
- Két, egymástól független fék
- Csengő
- Borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken
Ezeken kívül vannak még javasolt kerékpártartozékok, például a különböző prizmák, visszapillantó tükör, bukósisak és a sárvédő. Ha kicsit belegondolunk, ezek tulajdonképpen mind a saját biztonságunkat szolgálják, a sárvédő pedig kellemetlen percektől óvhat meg bennünket.