HTML

Drazsee

Friss topikok

  • dr. Bányai Edit: Üde, friss megjelenés és stílus. Remélem folytatják, terjesztik, és nem csak az egyetemistáknak...... (2013.12.03. 10:43) Kedves Olvasóink!

Kerékpározzunk okosan!

2013.11.23. 15:22 Drazsee

Mindannyian közlekedünk, azonban ezt különböző eszközökkel tesszük. Pécsen belül választhatjuk a buszos tömegközlekedést, melyet diákigazolvánnyal 3300 Ft-ért, jeggyel pedig 280/360 Ft-ért vehetünk igénybe. A legtöbb egyetemista busszal jár, hiszen viszonylag gyorsan el lehet jutni a város különböző pontjaiba, és azért is, mert kevesen rendelkeznek autóval, amivel ugye parkolni is kell, így a benzinköltség mellé pluszban hozzájön a parkolási díj is.

Azonban mivel a belvárosban lakom, körülbelül 10-15 perc sétára az egyetemtől, kicsit ciki lenne busszal járni, viszont sokszor késében vagyok a suliból, ezért jött az ötlet, hogy biciklizni fogok.

a_kerekparozas_elonyei__1355616_5420.jpg

Eddig csak otthon, egy kisvárosban kerékpároztam, így kissé féltem Pécstől, mivel alapvetően nem egy biciklibarát város. Nem csak a dimbes-dombos utcák tartottak vissza, amik egy jobb állóképességű egyetemista tüdejét is megviselik, hanem mert nagyon kevés kerékpárút van, az úton pedig vagy tilos, vagy nem merek közlekedni a sok autó miatt, a járdák pedig általában gyalogosoktól tömöttek. Azonban nem adtam fel, utánanéztem, hogy pontosan hogyan lehet és kell kerékpárral közlekedni – ezeket szeretném megosztani Veletek.

A KRESZ 54. §-a vonatkozik a kerékpárokra és segédmotoros kerékpárokra, ezzel azonban nem szeretnék untatni senkit, a törvény megtalálható itt: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM


Ami az utóbbi időben a szabályokkal kapcsolatban foglalkoztat, az a gyalogos-átkelőhelyen (a.k.a. zebra) történő átkelés biciklivel. Pár hete ugyanis szinte napi rendszerességgel láttam azt, hogy a rendőrök megállították azokat, akik átkerekeztek a zebrán. Azt nem tudom, hogy büntettek is vagy csak figyelmeztettek, mindenesetre utánanéztem a dolgoknak, jobb félni, mint megijedni alapon. Először a KRESZ-t tanulmányoztam, abban azonban nem találtam olyan leírást, ami arra kötelezne, hogy a zebrán a biciklit tolva kell áthaladnom, ezért megkérdeztem pár rendőr ismerősömet, akik azt mondták, hogy a kerékpár tekerve járműnek számít, és járművel nem szabad átmenni a zebrán, csak az erre alkalmas átkelőhelyeken, ami így néz ki: 43a62aaa6be63d46cd9e89e8cc9d2f8a9aaaa464.jpg

 Erre az volt az első reakcióm, hogy ennyiből az autósok is szálljanak ki, és tolják át a kocsit a zebrán…
Ez egy eléggé ellentmondásos dolog, hiszen olyan valamiért bírságolhatnak 5000 – 50000 Ft-ra, ami nincs rögzítve a KRESZ-ben. Így sajnos én sem tudok semmi okosat mondani, mindenkinek a saját lelkiismeretére (és pénztárcájára) bízom, hogy leszáll-e az átkelőhely előtt vagy sem.

Ha új helyekre szeretnék eljutni kerékpárral gyakran használom az utvonalterv.hu –t, mivel itt be lehet állítani, hogy biciklivel szeretnék menni, és így a program kihozza a   legoptimálisabb útvonalat – több-kevesebb sikerrel ;)

Most pedig nézzük a kerékpár kötelező felszereltségét (ezek hiányáért is szeretnek büntetni!) 

bringa.JPG

  1. Fehér vagy borostyánsárga színű első lámpa
  2. Vörös színű hátsó lámpa
  3. Vörös színű hátsó prizma
  4. Két, egymástól független fék
  5. Csengő
  6. Borostyánsárga színű küllőprizma legalább az első keréken

    Ezeken kívül vannak még javasolt kerékpártartozékok, például a különböző prizmák, visszapillantó tükör, bukósisak és a sárvédő. Ha kicsit belegondolunk, ezek tulajdonképpen mind a saját biztonságunkat szolgálják, a sárvédő pedig kellemetlen percektől óvhat meg bennünket. 

Szólj hozzá!

Címkék: biztonság kerékpár bicikli KRESZ

A bejegyzés trackback címe:

https://drazsee.blog.hu/api/trackback/id/tr765652536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása